Mellemtrin 4.-6. klasse

Mellemtrinnet – her går kreativitet og læring hånd i hånd.

På mellemtrinnet samles klasserne i årgangsteams, så fx 4.abc deler et fælles hjemmeområde i tre år.

Vi er meget opmærksomme på styrkelsen af venskaber og arbejdsfællesskaber på tværs af klasserne på alle tre årgange.

Vi har fokus på, at alle børn skal have læringskompetencer, der gør dem i stand til at møde faglige udfordringer med de rette strategier. De gode værktøjer, eleverne har fået med sig fra indskolingen, skal de nu lære at bruge i projektarbejde og i mere åbne opgaver – både selvstændigt og i gruppearbejde.

De praktisk-musiske fag
De praktisk-musiske fag fylder meget i elevernes hverdag. Det er fag, som mange børn er rigtig glade for.  Børnene har fortsat musik og billedkunst, men derudover påbegynder de også håndværk og design samt madkundskab. De kreative processer eleverne arbejder med i fagene, får de bl.a. brug for, når vi arbejder med produkter og processer, som del af den daglige undervisning i alle fag.

Læsning
I indskolingen lærer eleverne at afkode ord. På mellemtrinnet er fokus på forståelse og ordkendskab. Børnene skal nu lære at læse specifikt i fagene, da hvert fag har sit eget fagsprog, og børnene skal lære forskellige læsestrategier.

Læseform og læselyst er også vigtige tiltag hvert år. Det er nemlig vigtigt at vi sikrer os, at eleverne bevarer læseglæden og at de vedligeholder deres læseform.

Understøttende undervisning:

På mellemtrinnet har eleverne en del af den understøttende undervisning i skolens PLC. Her lærer de bl.a. om teknologiforståelse, digital dannelse, entreprenørskab, innovation, kreativ tænkning og meget mere.

Projekter:
På mellemtrinnet har vi flere tilbagevendende projekter – nedenstående ses et udvalg af dem:

• First Lego League junior (4.kl) og FLL First Lego League (6.kl): hvor eleverne lærer om innovation, programmering, projektopgave og om at samarbejde
  • Haver til Maver: hvor klasserne har skolehaver og lærer om processerne fra jord til bord.
  • Lejrskole på Bornholm (5.kl)
  • Litteraturmesse for hele mellemtrinnet: hvor eleverne arbejder med litteratur og skaber kreative produkter mm.
  • Innovationsdøgn (5.kl)
  • Forskellige sportstuneringer