Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Udskoling 7.-9. klasse

Udskolingen på Dyssegårdsskolen

 

Faglighed og trivsel går hånd i hånd

I udskolingen på Dyssegårdsskolen er faglighed og trivsel to sider af samme sag. Samspilet mellem de to, er gennemgående for alle vores aktiviteter. Vi arbejder samtidig på at sammensætte læringsforløb, målrettet fremtidens muligheder og udfordringer.
 
Eget hus til egen årgang

Skolen tilbyder hver årgang eget hus. Hér danner vi fællesskaber, hvor lærere og elever sammen skaber ånden, kulturen og trivslen. Det skaber tryghed og tillid og lyst til at turde – og dét skaber god læring. På Dyssegårdsskolen bliver den enkelte unge set og styrket. 
 
Læring og alsidighed

Læring er en tydelig del af hverdagen, og vi ser det, som det bærende element i de aktiviteter vi har – såvel den daglige undervisning som de særlige indsatsområder, vi bryder skoleåret op med. Blandt andet har Dyssegårdsskolen indført hyppige feedbacksamtaler mellem elev og kontaktlærer. Det er blot et af de elementer, der skaber den læring og trivsel, eleverne dagligt oplever på skolen. 

Vi lægger også vægt på alsidighed. De, der er fagligt stærke, skal udfordres. De, der har faglige udfordringer, skal støttes og løftes.

Vi beskæftiger os med "Fremtidens udskoling", hvor vi kombinerer undervisningsforløb med byens hus via vores hus-lærer. På skolen arbejder vi med tre indsatsområder; Motivation, Teknologi Forståelse og Fejlkultur.
Vi finder det utrolig vigtigt, at læring og fejl hænger sammen i den digitale virkelighed vi bevæger os i hver dag. Læring er en livslang proces. I vores feedbacksamtaler taler vi derfor også om motivation. Vi arbejder ud fra EVA´s 5 former for motivation (mestring-, viden-, involvering-, præstation- og relations- motivation). Vi benytter mange forskellige teknologier i undervisningen og vi arbejder målrettet med digital dannelse og brug af sociale platforme, for at sikre god trivsel og hensigtsmæssige bevægelsesmønstre på nettet.
 
 
Traditioner, afveksling og dannelse

Hos os er almen- og digital dannelse en integreret del af dagen, og vi har fokus på at passe på hinanden. Undervisningen er primært bygget op omkring lærerteams, der på tværs af fag og kompetencer tilrettelægger motiverende undervisning i de enkelte forløb. 
 
Traditioner er en vigtig del af et ungt menneskes liv og opfattelse af sig selv og omverden. Skolens fødselsdag, lejrskole og hytteture er alle med til at definere et godt skoleliv. Skolefodbold, aktiviteter i multihallen og eksterne undervisere fra bl.a. foreningslivet skaber ligeledes en spændende og afvekslende hverdag. Alle aktiviteter på tværs af det faglige, det kreative og det traditionsbundne skaber de dannede og uddannede unge mennesker, som gør eleverne klar til en ungdomsuddannelse. 


Her er nogle af de elementer, vi arbejder med i udskolingen: 

  • CRAFT (7.kl) - Creating Really Advanced Future Thinkers 
  • #Virkelighedens skole (8.kl) - Projekt, hvor eleverne arbejder med virkelige problemstillinger med samarbejdsvirksomheder
  • DIP - Den Innovative Projektopgave (9.kl)
  • Deltager hvert år i SKILLS
  • Politiker for en dag – besøg på Christiansborg
  • Historiske byvandringer
  • Skolerejse til Berlin med forudgående forløb og efterarbejde, hvor samfundsfag og historie går op i en højere enhed
  • Musical – Ambitiøst og enestående forløb i 9.klasse
  • ILP – International Learning Partnership - Skoleudviklingsprojekt - Besøge skoler i England, for 4-5 ansøgende 9.kl.elever
  • Venskabsklasser for yngre årgang på skolen
  • Samarbejder med LIFE i Lyngby https://life.dk/