Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fællesskaber og trivsel

En stor del af læringen foregår i fællesskaber, hvor eleverne bruger hinanden, ser hinanden som rollemodeller og er afhængige af hinanden for at løse opgaver.

Derfor skal fællesskaberne på skolen være præget af tryghed, hjælpsomhed og empati, så eleverne tør satse og byde ind i fællesskabet, vel vidende, at fejl er en del af læreprocessen.

De professionelle – skolens lærere og pædagoger - har en stor indflydelse som rollemodeller og som medvirkende til at der etableres gode fællesskaber.
De egenskaber, som det kræver af den enkelte for at være en del af et fællesskab, er der behov for at træne og opbygge forståelse af gennem hele skolelivet.
Derfor skal der i skolen og fritiden være plads til at eleverne udvikler og tilegne sig de nødvendige kompetencer som det kræver at agerer i et fællesskab.
Konflikter og udforinger i de sociale dynamikker i en gruppe er en naturlig del af børns udvikling, som nogle gange kan stå i vejen for læring. 
De kan med den rette vejledning fra en nærværende voksen blive en katalysatorer for læring og give eleverne de helt nødvendige sociale kompetencer til at indgå i fællesskaber og bidrage til at holde dem vedlige.  
(jf. Dyssegårdsskolens vision)

ICDP - På Dyssegårdsskolen har vi fokus på de gode relationer.

Vi arbejder på med skolen med ICDP (International Child/Caregiver Development Program), som er en metode udviklet af den norske psykologiprofessor, Karsten Hundeide, fra Universitetet i Oslo. 
ICDP er et forebyggelsesprogram, ICDP adskiller sig fra traditionelle udviklingsprogrammer ved primært at have fokus på at udvikle kulturen og de forskellige relationelle miljøer, vi indgår i. Dermed er målet at styrke personalets kompetencer til at arbejde med relationen til og mellem børnene.

Hundeide antagelse er, at børn og unges udvikling og læring helt afhænger af de voksne, der omgiver dem. Derfor bør der fokuseres på de professionelles kompetencer, når man vil forbedre en pædagogisk praksis. 

På Dyssegårdsskolen arbejder vi systematisk med ICDP på vores teammøder og i vores daglige praksis.

Formålet:

  • At lærere og pædagoger har et fælles professionelt sprog med fokus på barnets ressourcer.
  • At lærere og pædagoger bruger metoder og viden fra ICDP til at arbejde med børns og børnegruppers trivsel og deltagelsesmuligheder.
  • At børnene på Dyssegårdsskolen erfarer at skolens personale lytter til dem, og at alle elever er vigtige for klassefællesskabet.
  • Når elever kender sig selv og oplever sig anerkendt, kan de bidrage til klassefællesskaber og de kan trives. 

Fællesskabsteamet på Dyssegårdsskolen

Formål og organisering: Fællesskabsteamet er en intern organisering på Dyssegårdsskolen, hvor skolens ressourcepersoner er forankret. Teamet arbejder med at iværksætte støttende indsatser, der fremmer inkluderende læringsmiljøer og hjælper børn i udsatte positioner.

Ressourcepersonernes kompetencer: Ressourcepersonerne i Fællesskabsteamet har både almen- og specialpædagogisk viden. De forstår børns individuelle forudsætninger, læreprocesser og behov, og de anvender en bred vifte af værktøjer og metoder til at tilrettelægge undervisning og støtte fællesskaber. De arbejder ud fra ICDP (International Caregiver Development Program).

Støtte til lærere og pædagoger: Teamet støtter aktivt lærere og pædagoger i at skabe inkluderende læringsmiljøer. Dette sker gennem forberedelse, gennemførelse og evaluering af indsatser i undervisningen. Indsatserne kan være rettet mod hele klassen, grupper af børn eller enkelte børn, og de foregår så vidt muligt i klassefællesskabet.

Hvad kan Fællesskabsteamet hjælpe med:

  • Udvikling og implementering af nye praksisser, der fremmer deltagelsesmuligheder for alle børn.
  • Indsatser inden for klasseledelse, undervisningsdifferentiering, lærer-elev-relationer og socialt samspil i klassen.
  • Observationer og opfølgende vejledning omkring deltagelsesmuligheder i undervisningen af personalet.
  • Evaluering af indsatser og planlægning af næste skridt.
  • Koordinering af tværfaglige indsatser for enkelte børn, herunder samarbejde med PPR og Familieafdelingen.

Samarbejdsformer: Samarbejdet med Fællesskabsteamet kan variere:

  • Vejledning og sparring, hvor ressourcepersonen deler viden for at støtte udviklingen af nye tiltag.
  • Aktiv deltagelse i den pædagogiske praksis, fx gennem co-teaching, hvor ressourcepersonen arbejder sammen med lærere og pædagoger i undervisningen.

Kontakt: Fællesskabsteamet er en intern funktion på Dyssegårdsskolen, og opgaverne prioriteres af skolens ledelse.

---

 

Dokumenter mediebibliotek